preloader-img

czytaj więcej o mnie.

Cześć, nazywam się Paweł! Jestem zawodowym rysownikiem, ilustratorem i projektantem. W branży artystycznej działam już ponad 15 lat. Co mogę dla Ciebie zrobić?

subpage-img

Potęga psychologii koloru, czyli w jaki sposób kolor oddziałuje na odbiorcę reklamy?

Więcej realizacji
subpage-img
Więcej artykułów
subpage-img

O tym, że kolory stymulują nasz mózg i wywołują u człowieka określone emocje, wiadomo od tysięcy lat. Już w starożytności Egipcjanie i Chińczycy stosowali idee dzisiejszej psychologii koloru podczas uzdrawiania. Ludzie starożytni doskonale wiedzieli, że niektóre kolory mogą wywołać u chorego pozytywne emocje. Dla przykładu, stymulując chorego kolorem czerwonym, będącym dla Egipcjan symbolem życia i zwycięstwa, poprawiano jego samopoczucie.

Dziś każdy, kto profesjonalnie zajmuje się reklamą, a także na co dzień operuje kolorami, jak zawodowy rysownik i ilustrator, musi znać i potrafić stosować w pracy podstawowe zasady psychologii koloru. Jak zakłada psychologia koloru, określone barwy mają dla każdego człowieka podobne znaczenie. Wywołują też zbliżone skojarzenia.

 

Dlaczego kolory tak silnie oddziałują na człowieka?

 

Różne kolory zakorzenione są we wspólnej dla ludzi symbolice, wynikającej z jednej kultury, podobnego sposobu wychowania. Tkwią także w naszych osobistych doświadczeniach z dzieciństwa. One również zwykle są takie same dla każdego człowieka (np. kolor żółty z dzieciństwa zawsze będzie kojarzyć się ze słońcem – a więc wakacjami, piękną pogodą, beztroską i labą od szkoły).

W codziennym życiu kolory analizowane są w mózgu niezależnie od naszej woli. Udowodniono nawet, że kolory działają bezpośrednio na nasze hormony. Stąd biorą się nasze bezwarunkowe reakcje np. skupienie uwagi na widok koloru czerwonego. Kolory potrafią zmienić nasz nastrój, a nawet zmusić nas do danych zachowań (również konsumenckich).

 

Czy wiesz, że ponad 60% konsumentów, podczas wyboru produktu, kieruje się jego barwą?

 

Szeroka wiedza na temat psychologii koloru wykorzystywana jest w każdej reklamie, która nas otacza. Psychologia koloru to niezwykłe narzędzie w biznesie i marketingu, ułatwiające komunikację z klientem. Nic więc dziwnego, że producenci przykuwają tak ogromną wagę do barw swoich produktów i ich opakowań. Kolor w ogromnej mierze zawarzy na tym, czy klient sięgnie właśnie po Twój produkt na półce sklepowej. Albo czy wybierze produkt Twojej konkurencji.

 

Znaczenie kolorów w pracy rysownika i ilustratora.

 

Jako profesjonalny rysownik i ilustrator, w swojej pracy każdego dnia staram się w odpowiedni sposób używać kolorów, dopasowując je do właściwych odbiorców i pożądanych u nich emocji oraz zachowań.

Tworzenie ilustracji do bajek, które mają pobudzić wyobraźnię każdego dziecka, wymaga użycia odpowiedniej palety barw. Zazwyczaj są to ciepłe, żywe i radosne kolory, takie, które możemy zaobserwować w naturze, np. na wiosnę.

Gdy projektuję stronę internetową, mam na uwadze wymogi współczesnego Internetu, a więc konieczność zachowania minimalizmu, przejrzystości i doboru odpowiednich, ale niezbyt intensywnych barw, dopasowanych do branży, której dotyczy strona internetowa.

 

 

tekst: Agnieszka Ostrowska-Błońska