Chiński Nowy Rok w czerwonych odcieniach radości! Znaczenie koloru czerwonego według projektanta grafiki.
Czy wiecie, że dziś nasi wschodni sąsiedzi obchodzoną Chiński Nowy Rok? Chiński Nowy Rok jest świętem ruchomym. W roku 2019 przypada właśnie na dzień dzisiejszy – wtorek 5 lutego.
Tego dnia wszystkie ulice miast i miasteczek Chińczycy pokrywają czerwonymi dekoracjami: kwiatami, sztandarami i latarenkami. Mieszkańcy zakładają tradycyjne czerwone stroje. Chiński Nowy Rok od zawsze i nierozerwalnie związany jest z kolorem czerwonym. Dlaczego akurat z tym kolorem?
Czerwień w kulturze Chin = szczęście, sukces i dobra passa.
Dla mieszkańców kontynentu azjatyckiego kolor czerwony od już prawieków miał ogromne znaczenie. Czerwień postrzegana jest jako kolor szczęścia i radości. To także kolor, który odpędza złe moce. Mieszkańcy Chin stroją ozdobami w tym kolorze wejścia do swoich domów, by przegonić wszelkie nieszczęścia. Kolor czerwony towarzyszy Chińczykom podczas wszystkich świąt, festiwali i ważnych rodzinnych uroczystości, takich jak wesela. Co ciekawe, nawet panny młodej biorą ślub w sukniach w kolorze czerwonym! Zdecydowanie czerwień jest najbardziej popularnym kolorem w Chinach.
Czerwień – symbol nastrojów wojennych wśród Polaków.
W przeciwieństwie do kultury mieszkańców Chin, w polskiej kulturze kolor czerwony nie jest aż tak pozytywnie odbierany. Polacy czerwień kojarzą ze stanem pobudzenia, dynamizmem, a nawet agresją. W średniowieczu czerwień była barwą zarezerwowaną dla władców. Symbolizowała siłę, gniew i przywództwo. Później czerwień stała się jedną z barw polskich symboli narodowych. Na przełomie XIII i XIV wieku kolor czerwony po raz pierwszy pojawił się na fladze narodowej. Stanowił wówczas tło dla białego orła. Polski parlament połączył kolory biały i czerwony w barwy państwowe w 1831 roku. Flaga biało-czerwona oficjalnie została uznana za symbol państwowy po I wojnie światowej, w 1919 roku.
Dziś kolor czerwony Polacy kojarzą głównie z medycyną, pierwszą pomocą i wszelkiego rodzaju akcjami charytatywnymi, np. Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy i Caritasem.
Kolor czerwony – afrykański symbol żałoby.
W Afryce Południowej kolor czerwony kojarzony jest ze śmiercią. Dla mieszkańców Afryki czerwień jest odpowiednikiem naszej czerni w przeżywaniu żałoby.
Zastosowanie czerwieni w reklamie.
Niezależnie od kultury, czerwony jest kolorem intensywnie emocjonalnym i charakternym. Również badania potwierdzają, że czerwień jest kolorem najsilniej stymulującym ludzką psychikę. Nic więc dziwnego, że tak chętnie wykorzystywany jest przez projektantów grafiki i twórców reklamy. Czerwień pobudza organizm i zachęca do działania, dlatego często pojawia się w nagłówkach gazet czy artykułów w Internecie. Ten energetyczny kolor najczęściej eksponowany przy promocji sportowych samochodów, napojów energetycznych i gier komputerowych. Jako profesjonalny rysownik i ilustrator, w swojej pracy również często korzystam z odcieni czerwieni. Staram się jednak korzystać z niej z umiarem, by reklama nie nabrała agresywnej wymowy. Najczęściej sięgam po kolor czerwony przy realizacji projektów charytatywnych. Czerwień idealnie bowiem sprawdza się, gdy chcemy wzbudzić emocje u odbiorców i zwrócić uwagę na jakąś istotną kwestię.