preloader-img

czytaj więcej o mnie.

Cześć, nazywam się Paweł! Jestem zawodowym rysownikiem, ilustratorem i projektantem. W branży artystycznej działam już ponad 15 lat. Co mogę dla Ciebie zrobić?

subpage-img

Promocja miasta poprzez komiks – efektywna strategia promocyjna gmin i miast.

Więcej realizacji
subpage-img
Więcej artykułów
subpage-img

W ostatnim czasie w Polsce komiks przeżywa swoje odrodzenie. Już po samych półkach księgarni zapełnionych komiksami widać, że wzrasta zainteresowanie tą oryginalną formą obrazkową. Z komiksów coraz chętniej korzystają instytucje państwowe, placówki edukacyjne, fundacje i stowarzyszenia. Komiks daje im bowiem możliwość swobodnego i atrakcyjnego przekazania odbiorcom wartościowych treści edukacyjnych i społecznych.

My również zauważyliśmy, że na przestrzeni ostatnich kilku lat coraz częściej trafiają do nas zlecenia na stworzenie komiksu. Zauważyliśmy także, że w wielu polskich miastach i gminach komiksy stały się częścią efektywnej strategii promocyjnej. Władze miast zamawiają u nas komiksy promujące miasto, gminę czy region, a także opowiadające zawiłą historię miejscowości. I nie ma w tym nic dziwnego, bo komiks jest wyjątkowo wdzięczną formą przekazywania informacji: chwytliwą, atrakcyjną i łatwą w odbiorze, a do tego niedrogą.

 

Komiks promujący Gminę Małdyty w formie przygodowej.

 

Komiks promujący miasto.

Tworzenie komiksu promującego daną miejscowość wymaga od nas sporego zaangażowania, w tym co najmniej kilku wyjazdów w celu rozeznania w terenie. W tematyce penetracji nieznanych nam miejsc mamy spore doświadczenie, ponieważ od kilku lat hobbystycznie zajmujemy się odkopywaniem i spisywaniem legend regionalnych.

Dziś chcielibyśmy w skrócie zaprezentować wam, jak przebiega proces realizacji komiksu promującego dany region, gminę bądź miasto. Zaczynajmy!

 

1. Zbieranie materiałów i poznawanie terenu.

Pracę nad komiksem promującym daną miejscowość zawsze rozpoczynamy od rozeznania w terenie i zebrania materiałów niezbędnych do napisania scenariusza. Przyjeżdżamy na kilka dni do danego miejsca. Zwiedzamy, pytamy, rozmawiamy. Później zagłębiamy się w szczegółach. Poznajemy ciekawostki i legendy krążące wokół miasta i regionu. Gromadzimy odpowiednie książki, albumy, dokumentację historyczną, fotografie. Wszystkie te czynności wykonujemy w ścisłej współpracy z Klientem, który pomaga nam w zbieraniu materiałów.

 

Zbieranie materiałów do komiksu promującego miasto.

 

2. Zarys scenariusza i pomysł na historię.

Po zebraniu materiałów i szczegółowym poznaniu danego regionu rozpoczynamy pracę nad zarysem scenariusza. W zarysie pojawia się pomysł na historię, bohaterów i wydarzenia. Zarys scenariusza do komiksu zwykle przygotowujemy w formie opowiadania lub w formie planu wydarzeń. Następnie zarys trafia do Klienta w celu wstępnej weryfikacji. Jeżeli otrzymamy zielone światło, rozpoczynamy pracę nad scenariuszem.

Zarys scenariusz do komiksu promocyjnego dla miast.

3. Tworzenie scenariusza do komiksu.

Tworzenie profesjonalnego scenariusza do komiksu jest długotrwałym i skomplikowanym procesem. Scenariusz do komiksu wygląda niemal identycznie jak scenariusz filmowy. Podobnie jak w przypadku filmu, są w nim rozpisane po kolei wszystkie kadry (sceny) z podziałem na bohaterów. W scenariuszu komiksowym opisujemy także emocje towarzyszące bohaterom, klimat panujący w danym kadrze. Rozpisujemy narrację i dialogi.  Scenariusz daje nam mocną podstawę do rysowania komiksu. Scenariusz do komiksu znacznie ułatwia także komunikację z Klientem. Dzięki scenariuszowi Klient wie, czego się spodziewać.

Scenariusz do komiksu promocyjnego dla miasta - fragment.

4. Storyboard.

Po akceptacji scenariusza możemy brać się za storyboard, czyli scenopis obrazkowy. Jest to bardzo prosto rozrysowany szkic komiksu z zaplanowanym rozmieszczeniem kadrów: sytuacji, tekstów i bohaterów. Storyboard jest tak naprawdę ogromnym ułatwieniem dla rysownika. Sam Klient zwykle niewiele z niego rozumie, a nawet potrafi zrozumieć go źle. Doświadczenie pokazało nam, że lepiej nie dzielić się z Klientem storyboardem – lepiej od razu pokazać gotowy szkic komiksu, na którym wszystko jest wyraźniej rozrysowane.

Storyboard, czyli scenopis obrazkowy do komiksu.

5. Szkic komiksu.

No właśnie. Szkic komiksu jest wiernym odzwierciedleniem storyboardu. Dzięki szkicowi Klient po raz pierwszy może zobaczyć, jak będzie wyglądał komiks. I co najważniejsze, szkic jest także ostatnim etapem pracy, przy którym możemy wprowadzić w komiksie jakieś znaczące poprawki. Następnym etapem tworzenia komiksu jest już nakładanie tuszu, a wprowadzanie jakichkolwiek zmian na zatuszowanej stronie komiksu oznacza cofnięcie się dwa etapy pracy wstecz i ponowne szkicowanie danej strony.

Szkicowanie komiksu promocyjnego dla miasta Legionowo.

6. Lineart, czyli tusz.

Nakładanie tuszu na komiks to najbardziej czasochłonny etap tworzenia komiksu, wymagający ogromnej precyzji. Na tym etapie pracy komiks w końcu zaczyna nabierać kształtów.

Tuszowanie komiksu - przykłady plansz.

7. Kolor i cienie.

W końcu przychodzi czas na najprzyjemniejszą część pracy, czyli kolorowanie i cieniowanie. Zwykle czynności te wykonujemy po kolei – kadr po kadrze. Niekiedy z powodu natłoku pracy zdarza nam się zlecić kolorowanie komiksu koloryście, choć w naszym kraju wciąż ten zawód kuleje. Niedawno pisaliśmy o tym artykuł na blogu Przygód Rysownika -> Poszukuję kolorysty… Ale nie pracownika mieszalni farb i lakierów!

 

Kolorowanie i cieniowanie komiksu promocyjnego.

 

8. Teksty i chmurki komiksowe.

Ostatnim etapem tworzenia komiksu jest rysowanie chmurek i wprowadzanie tekstów: narracji i dialogów, a także onomatopei. Czynności te wykonujemy w specjalnym programie graficznym. Zawsze staramy się stosować w komiksie optymalne czcionki – nie za duże i niezbyt małe. Po osadzeniu tekstów w chmurkach dokonujemy ich dokładnej korekty, wprowadzamy ewentualne poprawki.

 

Nakładanie chmurek i tekstów na komiks służący promocji miast i gmin.

 

9. Postprodukcja, czyli przygotowanie do druku itp.

Zanim komiks trafi do druku, zostaje jeszcze poddany postprodukcji. Nanosimy ostatnie poprawki tekstotwe, rysunkowe i kolorystyczne. Na koniec łączymy wszystkie plansze w jeden plik i przygotowujemy go pod kątem DTP. Gotowy plik wysyłamy do Klienta i po uzyskaniu jego pełnej akceptacji, przesyłamy komiks do drukarni.

 

Jeżeli jesteś zainteresowany komiksem promującym Twoje miasto i okolice, zapraszamy do kontaktu. Tworzenie komiksów na polski rynek to nie tylko nasza praca, ale przede wszystkim ogromna pasja.

 

Więcej na temat naszej codziennej pracy, wydanych komiksach i pasjach można znaleźć na naszych blogach:

blog: PrzygodyRysownika.pl | blog: KlawiaturaZamiastPióra.pl

 

 

Komiks promocyjny miasta Legionowo opowiadający historię powstania miasta.

 

Komiks promocyjny dla Zamku Sieleckiego w Sosnowcu.

 

Komiks historyczny dla miasta Kraków o początkach krakowskiej konspiracji.